ما هو الحل يا حامية
الديناصورات جاهزة icon28
لارسالها إليك
عرض للطباعة
ما هو الحل يا حامية
الديناصورات جاهزة icon28
لارسالها إليك
بصي يا اختي
المربع داخل الدائرة بالطريقة التي ذكرتها ده معناه ان مركزهم واحد
اذن المسافة من المركز لحد اي زاوية للمربع تساوي نصف قطر الدائرة تمام لحد دلوقتي؟
مساحة المربع 50 سم2
يعني طول الضلع في طول الضلع تساوي 50 سم2
اذن طول الضلع هو جذر 50
طيب لو رسمنا قطرين المربع في الداخل
حايكون لنا 4 مثلثات داخل المربع بحيث ان الوتر لكل مثلث هو طول ضلع المربع
طيب قانون فيثاغورس بيقول ايه
طول الوتر تربيع يساوي طول الضلع الأول تربيع + طول الضلع التاني تربيع
طول الوتر اللي هو طول ضلع المربع بيساوي جذر خمسين، جذر خمسين مربع يساوي 50 طبعا
والمثلثات اللي مرسومة في المربع هي مثلثات متساوية الساقين طبعا بسبب طبيعة المربع
اذن 50 = 2 س تربيع حيث ان سين هو طول ضلع المربع
يبقى اقسمي 50 على 2 حايديكي 25 اللي هو طول ضلع الساق الواحدة في المثلث تربيع
جذر ال25 هو 5 واللي هو نفسه طول نصف قطر الدائرة
اذن مساحة الدائرة تساوي ط في نصف القطر تربيع
نصف القطر 5 لما نربعها تساوي 25 ونضربها في ال ط
بس كدة ^^"
لو ما فهمتيش حاجة قولي وانا اشرحها تاني
لولوicon111
مرحبا حاحط لغز هو:
سائل ومسؤل يختبر العقول ما هو؟
ملاحظة:لمن تحطون الجواب اذكر الشيء اللي تحبون مثال شكو او ************ ههه طيب
اختي مارية انا جاوبت اسئلتك في موضوع للأذكياء فقط
ممكن تشوفي اذا كنت صح ولا لأ؟
إجابة السؤال بتاع الثعلب
الثعلب أصلا ما بيعرف يتصلق شجر
إجابة السؤال بتاع البطه ذى مأنتى قولتى يا أكليل بطه كذابه
أشوف رددكم
ياجمااااااااااااااااااااع ة انا قلت عاوز احط لغز بولييييييسيييييي من سنتين فاتو قصدي بتاع ساعة كدة، ممكن احطه ولا لأ
وطريقة اجابته بالطريقة المعتادة
يا جماعة خلو اسلام يحط لغزه
لاني ما راح اكون متواجدة بعد ساعة
شكرا لك اختي الاكليل لتجاوبك
انتظر البقية
اختي حامية الاسلام هل فهمت الحل ام لا؟
إسلام جزيت خيرا أنا لم أفهم لأكنى حللتها بطريقه أخرى
اخوي اسلام ضع لغزك
أنا تعبت سلااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااام
أشوفكم على خير
لا تعليييييق يا حامية
آه
انت قلت تسلق لم يخطر ببالي أنك مخادعة هههي
استعدي للعقاب لا حقا
ضع لغزك يا اسلام
اة طبعا اتفضل حط اللغز يا إسلام
طيب انا حاحط لغزي
اولا اذكركم بقوانين الحل
سأضع لغزا غير واضح التفاصيل
ثم ستسألونني استفسارات عن هذا اللغز
استفساراتكم يجب ان تكون استفهامية بحيث تكون الاجابة عليها بنعم او لا فقط
مثال
هل السارق ذكر؟ وانا اجيب نعم او لا
هل كان مع السارق صديق؟
وهكذا
الان الى اللغز:
نظرت الى جسده ، سحبت مسدسها واطلقت الرصاصة ، وبعد عدة ايام استيقظ من غيبوبته واعتبر نفسه قاتلها!!!!!!
مالذي حدث ؟
لماذا قتلت نفسها ؟
ولماذا اعتبر نفسه قاتلها ؟
انتظر اسئلتكم
جزانا واياكم حامية الاسلام
ححاول ارسم لك الحل بعدين لما تيجي المرة القادمة
حامية كانت في بالي فكرة الثعلب
لكن انشغلت
اخوي اسلام
هل القاتل امرأة؟؟
هل كان نائم عندما رأها؟؟
هل اصيب الرجل بالمسدس؟؟
لا احد حل الغازي لي بكوتوني وجرحتونيIcon55
http://o9o9.net/2/uploads1/bf0201f0d9.jpg