رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
هههه ياريت يا مجهول
ممكن الدكتور إستخدم سم أفعى أقوى من سم
الوزير بهذا يعيش الطبيب ويموت الوزير بسم الأفعى
ولا يحصل الملك على مراده
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
ممكن الطبيب يشرب سم ضعيف قبل ما ياخد سم الوزير واكيد سم الوزير بيصير أقوى وبعد ما ياخده الطبيب بيخف___اللي بالأحمر صح..الباقي غلط
وبعد كذا الطبيب بيعطي للوزير أي شئ ثاني يعني ما راح يكون سم ممكن يكون ماء . بعد كذا الوزير بيشربه وبعدين بياخد سم الوزير فيحتاج لسم أقوى من سمه عشان يخف . مو لا قي ويموت
االلي بالأحمر حلو جدا...الباقي غلط
وبعد كذا الوزير بيفطس خخخخ والطبيب يعيش والملك مب اخذ السم الأقوى لأنه يبي يبن قدامه
أضعف
خخخخخخ حلوة يفطس...ده انا اللي بفطس من الضحك...Icon093
لكن يا نيجي أنت توصلت لأشياء اللي بالون الاحمر فقط راح تساعدك...
يلا حاول تفجير اللغز
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة as.asmo
أخيرااااااااا واحد دخل...أهلا نيجي....يلا عايزين تشجيع وحماس....
واللغز هاهو
انتشر قديما فى احد البلاد ظاهرة غريبة، فقد وجد علماء هذه البلاد أن من يصاب بالتسمم من جراء الافاعى المنتشرة فى ذلك الوقت
يجب أن يعالج فورا بسم أقوى من السم الذى اصاب به وبهذا ينجو من الموت.
وكان ملك البلاد يخاف على نفسه لدغ الأفاعى فقرر أن يكون معه أقوى سم على الإطلاق حتى إذا ما أصيب بأى نوع من السموم يستطيع النجاة بأخذ جرعة مضادة من السم الأقوى الذى معه.
فأحضر كبير الوزراء وأحد الأطباء وطلب من كل منهما أن يحضر أقوى سم يستطيع تحضيره
وقرر أنه فى اليوم التالى عليهما المثول أمامه ، وسيقوم كل منهما بأخذ جرعة من سم زميله ثم جرعة من سمه الخاص.
ومن يظل منهما على قيد الحياة فهذا دليل على أن سمه أقوى. وبالتالى يستطيع الملك الوثوق فيه والاحتفاظ بهذا السم القوى للطوارئ.
وأخذ كل من كبير الوزراء والطبيب يفكران كيف الخروج من هذا المأزق ، فأحدهما سيموت بالطبع إن لم يكن سمه أقوى.
ولكن بالطبع كان الطبيب اكثر دهاءا من الوزير وعرف كيف يضع خطة مضادة كى ينجو من الموت.
وقد كان ، فقد مات كبير الوزراء ونجا الطبيب ولم يحصل الملك على مايريد.
السؤل : ماذا حدث ؟
هلابالجميع.....عملين ايه؟Icon22
اسمو يسمح بالاسئلة؟icon114
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
السلام عليكم دار قوم مؤمنين ^^"
لا تفهموني غلط ما فيه اموات هنا ^^
جاري التفكير في لغزك اسموو
اعرف فيه شخص هنا بيتحمس لدخولي لكن للأسف اقوله انشغلت جدا بالأمس ولم استطع تحضير شيئ او التفكير فيه ^^"
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
البايسن أخو البيبسي احدى المشروبات الغازية ومشاركتي كانت لعامر
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
استنادا لإستنتاج نيجي
أظنه شرب ماء أولا .......... لذالك لم يتأثر
أما الوزير شرب السم بسرعة والسم القوي أيضا
يمكن السموم اللي عندهم لسه ماصار فيه أقوى منها
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam2006
السلام عليكم دار قوم مؤمنين ^^"
لا تفهموني غلط ما فيه اموات هنا ^^
جاري التفكير في لغزك اسموو
اعرف فيه شخص هنا بيتحمس لدخولي لكن للأسف اقوله انشغلت جدا بالأمس ولم استطع تحضير شيئ او التفكير فيه ^^"
وعليكم السلام ورحمة الله ....^
من أمس انتظرك ...... وسبيد كمان ماكتب تكملة اللغز
على كل أهلا فيك وبمولان1 منورين ........ كويس دخلتوا بدري
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
أبو دجانة غلططططط
طيب تلميح:
_الطبيب استخدم حيله حتى ينجو و يموت الوزير حتى لو كان سم
الوزير اقوى
_سم الوزير أقوى مع ذلك حيلة الطبيب مكنته من النجاة و موت الوزير
_الوزير مات بسمه
_ينجو الطبيب من شرب سم الوزير كعلاج للا شئ
أظن كده سهل
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
طيب بناء على استنتاجات الأعضاء
الطبيب تناول سما خفيفا جدا اخف سم يعلم بوجودة فهو طبيب ويفهم في السموم وبالتالي مهما كان سم الوزير فانه سيكون اقوى واخذ سم الوزير وتناوله ثم اعطى الوزير سمه الخفيف وهو يعلم انه سيموت من جراء تناوله
لكن حتى الوزير من شدة سمية سمه فانه لم يستطع تناول السم الخفيف ومات من فوره فتأكد الملك خاصة بعد شرب الطبيب لسم الوزير دون ان يموت ان الوزير احضر السم الأقوى
وبالتالي اخذه
مش عارف هو كل ده تقريبا وصلوله الاعضاء فايه اللي باقي؟
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
هلا باسلام........
اوكى بما ان الطبيب هشرب سم ضعيف ولما ياخد سم الوزير
هيكون اقوى ويعطيه يشرب الماء ثم كل واحد هيشرب سمه
الوزير هيشرب السم ويموت....والطبيب هيكون اللى معاه مو
سم ممكن ماء يشربه وما يحصله شئ>>> عبقرية ههههه
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة molan1
هلابالجميع.....عملين ايه؟Icon22
اسمو يسمح بالاسئلة؟icon114
يسمح بالأسئلة يا جميييل...Icon22
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam2006
السلام عليكم دار قوم مؤمنين ^^"
لا تفهموني غلط ما فيه اموات هنا ^^
جاري التفكير في لغزك اسموو
اعرف فيه شخص هنا بيتحمس لدخولي لكن للأسف اقوله انشغلت جدا بالأمس ولم استطع تحضير شيئ او التفكير فيه ^^"
أحم مين هو الشخص دخ..((وانتي مالك يا اسمو..خليكي في شغلك))خخخmsar3ah
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فتى المجهول
البايسن أخو البيبسي احدى المشروبات الغازية ومشاركتي كانت لعامر
أعرف والله ان مشاركتك لأبو دجانة...لأنا فقط كمت اريد أن اعرف معناه...وسيجو قالت لي..
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ،، سيجان ،،
وعليكم السلام ورحمة الله ....^
من أمس انتظرك ...... وسبيد كمان ماكتب تكملة اللغز
على كل أهلا فيك وبمولان1 منورين ........ كويس دخلتوا بدري
اعتذر يا سينا والله لكن ما تتخيلي قد ايش كنت مشغول وبعدها نمت من التعب، بالاصح فعلا فلعا تقدري تقولي سقط نائما دون ان اشعر زي الاغماءة
بحاول افكر في اللغز لكن لقلة النوم ماني قادر ارتب افكاري
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
أنت تناقضين نفسك بنفسك .... ^^
جميع تلميحاتك وردت في حل نيجي المغلوط !!!!
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
وعليكم السلام .. وهلا بكل اللي دخلوا .. ^__^
ما شاء الله ما قصروا الاعضاء .. ان شاء الله يكون جوابهم صحيح ..
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
أسلام ومولان ...غلط...طيب هذا تلميح....
_الطبيب استخدم حيله حتى ينجو و يموت الوزير حتى لو كان سم
الوزير اقوى
_سم الوزير أقوى مع ذلك حيلة الطبيب مكنته من النجاة و موت الوزير
_الوزير مات بسمه
_ينجو الطبيب من شرب سم الوزير كعلاج للا شئ
أظن كده سهل
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.K.K.B
أنت تناقضين نفسك بنفسك .... ^^
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.K.K.B
جميع تلميحاتك وردت في حل نيجي المغلوط !!!!
اهلا بالعضو الجديد
بالمناسبة حلك للغزي صحيح ^_^
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.K.K.B
أنت تناقضين نفسك بنفسك .... ^^
جميع تلميحاتك وردت في حل نيجي المغلوط !!!!
طيب فين السلام الأول؟؟؟؟
طيب لو انت قرأت ردي علي نيجي...راح تفهم قصدي....وبعدين أنا لم اناقض كلامه كاملا....بل لونت الكلام باللون الأحمر اللي هو صح..واللي انا وضعته في التلميحات
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة as.asmo
أسلام ومولان ...غلط...طيب هذا تلميح....
_الطبيب استخدم حيله حتى ينجو و يموت الوزير حتى لو كان سم
الوزير اقوى
_سم الوزير أقوى مع ذلك حيلة الطبيب مكنته من النجاة و موت الوزير
_الوزير مات بسمه
_ينجو الطبيب من شرب سم الوزير كعلاج للا شئ
أظن كده سهل
مش انتى قلتى لنيجى انه صح الطبيب خاد سم اخف ...
وانه اعطى الوزير شئ بس مو سم؟icon114
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
طيب الوزير اكيد جاب سم قوي والطبيب جاب حاجة مش سم اصلا ولا بتموت
الوزير او ما تناول سمه مات من قوة السم قبل حتى ان يتناول ما مع الطبيب اما الطبيب فلم يمت وبالتالي عرف الملك ان سم الوزير اقوى قبل حتى ان يتناول الطبيب شيئا وهذا جعل الطبيب ينجو دون ان يتناول سم الوزير
او ان الطبيب اعطى هذا الشيئ غير القاتل للوزير وعندما تناوله مات بتأثير سمه الأول فظن الملك ان سم الطبيب اخف وبالتالي اخذ سم الوزير
رد: سلسلة الألغاز الدينية والمنطقية ( الجزء الثاني) الآن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam2006
اهلا بالعضو الجديد
بالمناسبة حلك للغزي صحيح ^_^
أحم ليه الإحراج.....أكيد طبعا صحيح..ده انا أم الذكاء..خخخخ((بكذب انا اصلا معرفتش أحله))icon1366
طيب احرجك واقول...لو جدع تحل لغزي اللي بقاله ساعة...Icon498