أهلاً أخي وشكراً على الموضوع

عندي بضعة استفسارات

bitrate
ينتج لك فيديو بحجم محدد مسبقاً. أسلوب الـ quantization هنا تناسبي، لكن ليس من أجل الوصول إلى جودة أعلى، بل من أجل الالتزام بحجم معلوم مسبقاً.

عند استخدام هذا الأسلوب تكون الجودة النهائية للفيديو غير معلومة. القيمة التي يأخذها هذا الأمر هي البترايت المرغوب فيه بالكيلوبت في الثانية (1 بايت = 8 بت، 1 كيلوبايت = 8×1024 بت).
لم يعد أحد يستعمل هذا الأسلوب في 2010، لا داعي لأن تستخدمه في الفانسب.
القيمة الافتراضية "غير مفعّل"

i--crfi
أسلوب التحكم في الجودة الأكثر تقدما. قلنا أن qp يطبق أسلوب quantization متماثل (uniform)، الـ crf يطبق أسلوب quantization تناسبي (adaptative) فيخفض من قيمة الـ QP بالنسبة للفريمات التي تحتوي تفاصيل معقدة ويزيد منها في الفريمات التي تنتمي إلى مشاهد الحركة والفريمات الفقيرة من التفاصيل. الـ crf يعطي نفس جودة الـ qp عند استعمال نفس القيمة لكليهما، لكن بحجم أقل
.
القيم التي يمكن أن يأخذها هذا الأمر تمتد من 0 (لوسلس~
) إلى 51.
قيم بين 23 و18 تعطي عادة جودة لا بأس بها مع حجم مناسب لجميع المصادر.
القيمة الافتراضية هي "مفعّل بقيمة 23
"


الـ 2pass أو تحديد البيت ريت كما هي معروفة

مكتوب هنا أنها توقف استعمالها عام 2010

لكن بعض الفرق كـ UTW و Thora و Doki لها أعمال محددة البيت ريت ولم تستعمل الـ CRF

فهل فعلاً انتهت أم هذا مكتوب بمرجع ما أخذت كلامك منه ؟؟

لأن أنا قمت ببعض البحث عن الـ 2pass والفرق بينه بين الـ CRF أو ما أساسه هو "Fixed Quality"

وهذا ما ظهر لدي

[edit] Methods of VBR encoding

Note that the choice of a variable bitrate (VBR) method only affects the encoding process. Decoding a VBR stream is performed identically in all cases, regardless of how the encoder chooses to allocate bits.

[edit] Multi-pass encoding and single-pass encoding


VBR is created using the so-called single-pass encoding or multi-pass encoding. Single-pass encoding analyzes and encodes the data "on the fly" and it is also used in the constant bitrate encoding. Single-pass encoding is used when the encoding speed is most important - e.g. for real-time encoding. Single-pass VBR encoding is usually controlled by the fixed quality setting or by the bitrate range (minimum and maximum allowed bitrate) or by the average bitrate setting. Multi-pass encoding is used when the encoding quality is most important. Multi-pass encoding cannot be used in real-time encoding, live broadcast or live streaming. Multi-pass encoding takes much longer than single-pass encoding, because every pass means one pass through the input data (usually through the whole input file). Multi-pass encoding is used only for VBR encoding, because CBR encoding doesn't offer any flexibility to change the bitrate. The most common multi-pass encoding is two-pass encoding. In the first pass of two-pass encoding, the input data are being analyzed and the result is stored in a log file. In the second pass, the collected data from the first pass are used to achieve the best encoding quality. In a video encoding, two-pass encoding is usually controlled by the average bitrate setting or by the bitrate range setting (minimal and maximal allowed bitrate) or by the target video file size setting.[SUP][6][/SUP][SUP][7][/SUP][SUP][8][/SUP][SUP][9][/SUP][SUP][10][/SUP][SUP][11][/SUP][SUP][12][/SUP][SUP][13][/SUP][SUP][14][/SUP]
[edit] Fixed quality

One means of VBR encoding is fixed quantizer or fixed quality encoding. It is usually single-pass encoding. The user specifies a given subjective quality value, and the encoder allocates bits as needed to achieve the given level of quality. This ensures the output stream will have consistent quality throughout. A quality level usually has an associated bitrate range. The disadvantage of this encoding method is that the average bitrate (and hence file size) will not be known ahead of time, and achieving a certain average bitrate requires trial and error. This is typically more of a concern for video than for audio, since file sizes are much larger and encoding can take much longer.
يعني تقريباً تقنية الـ 2pass تحتوي ميزة الـ CRF وهي إعطاء كل فريم حقه بالبتس

وقمت بتجربة بإنتاج مقطعين مماثلين بنفس الحجم بـ CRF و 2pass

وجربتهم بالـ MPC وكانت نتيجة البتس شبه متماثل وينخفض ويرتفع بنفس الشكل (عرفت ذلك بـ "ضغطة يميني" على الصورة ثم "View" ومن ثم "Statistics") وكان في تفاوت كبير

+

مرجع آخر

(CRF will take less time than a 2pass bitrate encode, because the 'first pass' from a 2pass encode was skipped. On the other hand, it's impossible to predict the bitrate a CRF encode will come out to. It's up to you to decide which rate-control mode is better for your circumstances. )

يعني هو جزء من الـ 2pass وصحيح أنه أسرع لكن أنا أُرجح استخدام الـ 2pass وتحديد بيت ريت مناسب للحلقة "أو الأنمي" بالاعتماد على خبرة المنتج ليحصل على أكبر قدر ممكن من تصغير للحلقة دون خسارة كبيرة بالجودة أو ظهور مشاكل

وبالتأكيد اختيار الـ بيت ريت يعتمد على مهارة المنتج ومعرفته بما ينتجه

+

هل للطريقتين أي تأثير على الإنتاج من ناحية ظهور بلوكس أو بندنج ؟؟ من مرجع قرأته قال أنه لا يؤثر وكما نجد الفرق الانكليزية تستخدم الطريقتين

وشكراً لك