رد: [i ┐( ̄ー ̄)┌ i] المرجع الشامل للتحكم في ضغط الفيديو بالانكودر x264
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~ VEGETA ~
سؤال آخر: الـ rclookahead... في بعض الفرق مثل صحراء الأنمي يختاروا قيمة كبيرة جداً تصل إلى 170 و البعض الآخر قيمة قليلة مثل 40... أنا شاهدت إعلان أحد الأفلام (السداسية) منكم و لقيت أن الـ rc lookahead تساوي 35 مع إنك ذاكر في الدرس أنها مفيدة...
هذا شيء حابب أفهمه...
Sins of the past and all
لو كان هناك شيء يمكن أن يشجعني على تحديث الموضوع فهو معلومة rc-lookahead. في preset placebo قيمتها هي 60. حرفياً، مطورو الانكودر يقولون لك ارفعها إلى 60 إن كنت مازوخياً: http://ar.wikipedia.org/wiki/فتيشية
rc-lookahead هي عدد الفريمات المستقبلية التي سيقتفي الانكودر أثر الماكروبلوكات المكررة فيها. فلنقل إن لدينا فيديو بسرعة 24، يعني كل ثانية لديك 24 فريم. إذا رفعت rc-lookahead من 24 إلى 48 فهذا يعني أنك تريد الاستفادة من التكرار الذي سيطرأ بعد مرور ثانية عن عرض الفريم الحالي وقبل مرور ثانيتين. هذا يعني أن التكرار المذكور (الذي طرأ) لم يكن موجوداً خلال الثانية الأولى التي تلي عرض الفريم الذي يضغطه الانكودر الآن. المعلوم بالضرورة من طبيعة أي فيديو هو أن أغلب التكرار يكون موجوداً في الفريمات المتقاربة زمنيا من جهة عرض الفيديو. قيمة ثانية (24 فريم) واحدة ستمكنك من الحصول على أغلب (أحيانا كل) التكرار المستقبلي الممكن. كلما زدت قيمة rc-lookahead، قلّت فائدة هذه الزيادة. في المقابل ستزيد من وقت الإنتاج بلا فائدة حقيقية في أغلب الأحيان.
شيء إضافي، rc-lookahead محدودة بـ keyint. يعني إذا اخترت قيمة 120 ولا يزال هناك 60 فريم فقط في الـ GOP الحالي، فكل ما ستستفيده من هذه القيمة العالية جداً هو 60 فريم فقط وملء الذاكرة بـ 120 فريم لا فائدة من نصفهم.
ولأنني سئلت أكثر من مرة عن هذا الإعداد فسأدعم كلامي ببعض من كلام الشخص الذي كتب خوارزمية MB-Tree التي أوجدت rc-lookahead http://forum.doom9.org/showthread.php?t=160527
اقرأ المشاركات الثلاث الأولى، خاصة التأكيد على أن فائدة زيادة قيمتها هي: provide basically zero benefit besides making you feel better
Oh Boya, you saved an incredibly hilarious 0.5 kb/s of bitrate
[22:26] <Daemon404> Lord, high motion scenes sitll get mangled with teh default qcomp of 0.6
[22:26] <Daemon404> with mbtree
[22:26] <Dark_Shikari> that's intentional
[22:26] <Dark_Shikari> the hope is you won't notice.
[22:27] <Dark_Shikari> which in most cases, you don't.
[22:27] <Daemon404> yeah i know it is
[22:27] <Dark_Shikari> unless you start screenshotting.
[22:27] <Lord> or maybe seeking I guess
[22:27] <Daemon404> well it's easier to notice with anime
[22:27] <Dark_Shikari> There is a problem with mbtree, and that is that its lookahead isn't capped
[22:27] <Dark_Shikari> that's what hits anime hard
03[22:27] * EienShouko|Sleep is now known as EienShouko
[22:27] <Lord> could you elaborate?
[22:27] <Daemon404> Dark_Shikari, i thought i was capped
[22:27] <Dark_Shikari> ok, so basically
[22:27] <Daemon404> at 250
[22:27] <Dark_Shikari> not quite what I mean, Daemon404
[22:27] <Dark_Shikari> so, if something lasts 100ms
[22:27] <Dark_Shikari> you see less of it than if it lasts 200ms
[22:27] <Dark_Shikari> right?
03[22:27] * Kristen is now known as Kristen|Out
[22:27] <Dark_Shikari> so you can make it lower quality.
[22:28] <Dark_Shikari> But this effect caps out!
[22:28] <Dark_Shikari> at, maybe, 500ms -- you can see the whole thing.
[22:28] <Dark_Shikari> Or maybe it's 1 second.
[22:28] <Dark_Shikari> I don't know.
[22:28] <Dark_Shikari> But clearly, you can see something just as well after 1 second as after 10 seconds.
[22:28] <Daemon404> it gets the idea across tho
[22:28] <Dark_Shikari> So the effect of MB-tree has to be capped
[22:28] <Dark_Shikari> to not allow propagation longer than some number of milliseconds
[22:28] <Dark_Shikari> I suspect the value is between ~300ms and ~800ms
[22:28] <Dark_Shikari> anime is hit, because anime has many still objects much longer than that
[22:29] <Dark_Shikari> Those still objects get quality-boosted an extra amount
[22:29] <Dark_Shikari> this takes bits away from the objects that move
[22:29] <Dark_Shikari> rc-lookahead isn't enough for this, particularly because of VFR.
[22:29] <Dark_Shikari> I have some WIP patches for this.
[22:30] <Daemon404> cool
[22:30] <Lord> er... if we ignore vfr and counting in frames, do you mean it really shouldn't look ahead that much at all?
[22:30] <Lord> as in you should specify a very low rc-lookahead
[22:31] <Dark_Shikari> The default is probably fine for now, but yes people who set rc-lookahead 250 are stupid
[22:31] <Lord> that's very good to know
[22:31] <Dark_Shikari> note this would be with psy optimizations only
[22:31] <Dark_Shikari> i.e. this won't help psnr or some shit
[22:32] <MirkoAssPee> I thought a good lookahead was between 60 and 120? Or is that too much already?
06[22:32] * Lord couldn't care less about what the metrics say
[22:32] <Dark_Shikari> I set the default to 40 for a reason
[22:32] <Lord> MirkoAssPee: very much
[22:32] <Dark_Shikari> well, back then it was for speed
[22:32] <Lord> MirkoAssPee: with a 30 fps video that will be 2-4 seconds
[22:32] <Dark_Shikari> The main issue is the following
[22:32] <Lord> [21:26:00] <Dark_Shikari> I suspect the value is between ~300ms and ~800ms
[22:32] <Dark_Shikari> for film content
[22:32] <Dark_Shikari> NOTHING is static.
[22:32] <Dark_Shikari> So even if rc-lookahead is 250, you won't get propagation values like "10 seconds"
[22:33] <Dark_Shikari> because there's noise.
[22:33] <Dark_Shikari> But anime can have literally perfectly still objects for 10 seconds
[22:33] <Dark_Shikari> with no grain or noise
03[22:33] * Heaud (~Heaud@tayg.id.eajy) has joined #darkhold
[22:33] <Lord> anyway that is a very interesting fact to add to my testing when I get around to it
[22:33] <Dark_Shikari> The real question is
[22:33] <Dark_Shikari> how do we figure out what this number is?
[22:33] <Dark_Shikari> i.e. how long you have to see something before the effect caps out
[22:34] <MirkoAssPee> it depends on the object itself, really
[22:34] <Dark_Shikari> effectively we want a curve of "how long something is visible" vs "how much you notice loss of quality".
[22:34] <Lord> let the user specify I would say, and pick some "seems to be fine in most cases" default
[22:34] <Lord> i.e. rc-lookahead but in ms and not frames
[22:34] <Dark_Shikari> the current assumption is that the curve is logarithmic
[22:34] <Lord> oh you mean something else I guess
[22:35] <Eilafan> Lord: more like --rc-lookahead-cap
[22:35] <Haali> 10s is close to the usual keyframe interval
[22:35] <Lord> probably that's why they chose it I'd guess
[22:35] <Dark_Shikari> 250? pulled out of hat.
[22:35] <Lord> oic
[22:36] <Lord> btw did you have any tests to see how much increasing rc-lookahead seems to benefit compression?
[22:37] <Lord> as in a curve or the like
[22:37] <Dark_Shikari> no, not really
[22:37] <Dark_Shikari> the problem is it is heavily content-dependent
06[22:37] * Lord is wondering if just lowering it a lot would make it much less useful or not
[22:37] <Dark_Shikari> and it's also used for VBV, so that can be misleading
[22:37] <Dark_Shikari> and there's also the fact that we can't trust psnr/ssim here too much
[22:37] <Lord> I mean values like 10
[22:38] <Lord> or up to 20
[22:38] <Dark_Shikari> 20 is probably sane
[22:38] <Dark_Shikari> I need to get around to doing this at some point, finishing these patches
[22:38] <Dark_Shikari> I did commit vfr-aware psnr/ssim
[22:38] <Dark_Shikari> so it's easier to test that kind of fuckery
[22:38] <Haali> Dark_Shikari: but simply reducing keyframe interval to 100 or less should impose a cap on these effects?
[22:39] <Dark_Shikari> Haali: no, reduce rc-lookahead
[22:39] <Lord> [21:35:48] <Dark_Shikari> 20 is probably sane <- you mean 10 seems to be way too low?
[22:39] <Dark_Shikari> cutting keyframe interval on anime is compressionretarded
[22:39] <Dark_Shikari> Lord: yes imo
[22:39] <Dark_Shikari> that's just gut feeling
[22:39] <Dark_Shikari> never tested it.
[22:39] <Lord> ok, will test anyway
[22:39] <Dark_Shikari> I could be wrong.
أخيراً، في شارة بداية أنيمي فراكتال، أنتجتها ذات مرة بقيمة rc-lookahead 40 ثم 120. بقية الإعدادات هي نفسها والسكربت كذلك. النتيجة: قيمة 120 أخذت 4 كيلوبايت في الثانية زيادة عن قيمة 40 (أتحدث عن البترايت).
هناك من قال لي إنه أنتج فيديو ثم أعاد إنتاجه بـ ref و bframesو rc-lookahead أكبر بكثير وحصل على انخفاض لا بأس به في الحجم. استنتاجه كان أن رفع rc-lookahead شيء جيد.
هذه طريقة خاطئة لإجراء التجارب. الطريقة الصحيحة يطول شرحها، لن أفعل ذلك، ابحثوا عنها بأنفسكم.
TL;DR
رفع rc-lookahead أكثر من 60 ليس اختيارا ذكياً بالمرة. 60 بحد ذاتها من الممكن جداً أن تكون فائدتها مقاربة للصفر في مقابل عذاب إنتاج أطول واستخدام ذاكرة أكثر، إن كنت لا تفهم الكلام السابق جيداً فستكون بخير إن التزمت بما حدده مطورو الانكودر في الـ preset
Raising rc-lookahead is waaaaay too much useless, INEFFICIENT and masochistic
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~ VEGETA ~
و هناك شيء آخر: هل تنصح بفلترة الأنمي إن كان به باندينغ أو بلوكس مثلاً؟ يعني مش معقول ننتج أنمي مليء بالباندينغ... أنا تحولت إلى خامات التي إس و مع هيك بلاقي فيها بعض الباندينغ نظراً لأنها عروض تلفازية، أنا رأيي في الجودة هي الحفاظ على خصائص المصدر قدر الإمكان و أيضاً إضافة أقل قدر من الإضافات و الفلاتر.... حتى إني لما أشتغل في ياتا بقوم بفلترة بعض المقاطع في الحلقة و البعض الآحر لا...
الفلترة أذواق، المهم ألا تفعل أشياء غبية مثل استعمال gradfun2dbmod بقيم عالية مثل 2.7 كما سمعت من أحدهم
الفلترة ليست حرام وليست حماقة بحد ذاتها
هناك دائماً أقراص البلوراي التي تكون ألذ من البث الفضائي في كثير من الأحيان
رد: [i ┐( ̄ー ̄)┌ i] المرجع الشامل للتحكم في ضغط الفيديو بالانكودر x264
السلام عليكم
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ElPsy
الفلترة أذواق، المهم ألا تفعل أشياء غبية مثل استعمال gradfun2dbmod بقيم عالية مثل 2.7 كما سمعت من أحدهم
الفلترة ليست حرام وليست حماقة بحد ذاتها
هناك دائماً أقراص البلوراي التي تكون ألذ من البث الفضائي في كثير من الأحيان
الفلترة أذواق حتى لو وصل ال gradfun2dbmod الى 3 او 3.5 اذا فعلا الراو يستحق هذه القيم اذا نعم ~ VEGETA ~
الاشياء الغبيه انه ان تضع الفلاتر عبط او تضع فيها ارقام عشوائية
لديك برامج مثل ال avsp جرب عليه الفلتر باعدادات لا تسمع لهذا الكلام
القيم تختلف من راو الى اخر
سلام
رد: [i ┐( ̄ー ̄)┌ i] المرجع الشامل للتحكم في ضغط الفيديو بالانكودر x264
[i ┐( ̄ー ̄)┌ i]
اولا: اشكرك لجهودك في طرح الموضوع بتلك الطريقة الشاملة
ثانيا: صورة الحمار في البداية , لا تعليق
شخصياً، أعتقد أن سبب نفور البشر من الـ CLI هو أنه لا يُتاح لك استعمال COPY-PAST فيها....
اضن انك مخطئ , هنالك edit وبها الكوبي و البيست
انظر
ترى الاكس الاحمر الذي يغلق النافذة و جنبه مربع التكبير و جنبه زر التصغير , اضغط رايت كلك على الشريط الذي بجنبهم وستظهر لك قائمة منها الـ EDIT و بها يوجد الـ COPY-PAST
على العموم ان كان موضوعك من ورائه نوايا حسنة فانا اشكرك و احييك
رد: [i ┐( ̄ー ̄)┌ i] المرجع الشامل للتحكم في ضغط الفيديو بالانكودر x264
في فلاتر دي باند أخرى مثل flash (لا أتذكر اسمه الكامل) و أيضاً gradfun3 اللي بيجي مع الـ dither... يعني خيارات كثيرة بس شو الأفضل بينها عشان أضمن نتيجة الإنتاج بالإنكودر تكون فعالة؟
الأفضل هو أفضل ما يناسبك أنت. جرب.
اقرأ الموضوع من أجل الإعدادات.
الفلترة أذواق حتى لو وصل ال gradfun2dbmod الى 3 او 3.5 اذا فعلا الراو يستحق هذه القيم اذا نعم
نعم، لكن الذوق لا يغير من حقيقة الحماقة. قد يُقدم لشخص كوب ماء نظيف فيسكبه في البالوعة وينزل إلى دورة المياه كي يشربه هناك، ثم يدعي أن هذا ذوقه.
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امجد صلاح
[i ┐( ̄ー ̄)┌ i]
اولا: اشكرك لجهودك في طرح الموضوع بتلك الطريقة الشاملة
ترى الاكس الاحمر الذي يغلق النافذة و جنبه مربع التكبير و جنبه زر التصغير , اضغط رايت كلك على الشريط الذي بجنبهم وستظهر لك قائمة منها الـ EDIT و بها يوجد الـ COPY-PAST
على العموم ان كان موضوعك من ورائه نوايا حسنة فانا اشكرك و احييك
و عليكم السلام و رحمة الله
لا يبدو أنك تعرف معنى COPY-PAST
كلك يمين في السواد يكفي لفعل ما تتحدث عنه، وهو، مرة أخرى، ليس COPY-PAST
المفضلات